Czym jest inteligencja emocjonalna? Dlaczego niektórzy ludzie lepiej radzą sobie w relacjach z innymi? Dlaczego łatwiej im uporać się z sytuacjami konfliktowymi? W świecie, gdzie emocje odgrywają kluczową rolę, umiejętność ich rozumienia i zarządzania staje się niezwykle cenna. Inteligencja emocjonalna zyskuje na znaczeniu nie tylko w życiu osobistym, ale i w biznesie. Co warto o niej wiedzieć?
Czym jest inteligencja emocjonalna?
Zarówno inteligencja emocjonalna w biznesie, jak i w życiu codziennym, dotyczy tych samych umiejętności, a mianowicie rozumienia – co za tym idzie rozpoznawania – własnych oraz cudzych emocji. To także zdolność zarządzania nimi, nawet w kryzysowych sytuacjach. To dlatego np. doświadczeni negocjatorzy dużo lepiej znoszą stres, szybciej budują trwałe relacje, czy też ze sporą swobodą utrzymują kontakt z rozmówcą. Te wszystkie czynniki przekładają się na wysoką jego efektywność.
Inteligencja emocjonalna składa się z pięciu głównych elementów, które wzajemnie się uzupełniają na różnych poziomach. Wyróżniamy:
- 1. samoświadomość – jeden z kluczowych elementów inteligencji emocjonalnej. Odnosi się do zdolności rozpoznawania, a co za tym idzie rozumienia własnych emocji w czasie rzeczywistym. Dzięki samoświadomości osoby potrafią identyfikować źródło własnych emocji, co przekłada się na proces myślenia podczas dokonywania istotnych wyborów,
- 2. samoregulacja – ten element inteligencji emocjonalnej w biznesie często daje o sobie znać, zwłaszcza podczas stresujących i wymagających rozmów. Trenując samoregulację skuteczniej i w krótszym czasie można się uspokoić, wyciszyć i utrzymać w ryzach impulsywne reakcje. Mistrzowie samoregulacji szybko odzyskują spokój i równowagę psychiczną,
- 3. wewnętrzna motywacja – w tym aspekcie jawi nam się inteligencja emocjonalna w praktyce. Trenując ten obszar samoświadomości emocjonalnej łatwiej jest kierować swoimi myślami w taki sposób, aby zmotywować się do pracy i osiągnąć wyznaczone cele. Efekt? Osobom z rozwiniętą inteligencją emocjonalną łatwiej jest podtrzymać zaangażowanie, nawet w obliczu trudności, niepowodzeń, czy stresu,
- 4. empatia – edukacja emocjonalna w biznesie jest również istotna z zakresu empatii. W zawodzie negocjatora kluczowa jest umiejętność rozpoznawania i rozumienia emocji drugiej strony, co pozwala przejmować kontrolę nad prowadzoną rozmową. Negocjator z rozwiniętą empatią potrafi odczytać subtelne sygnały emocjonalne. Lepsze zrozumienie intencji, potrzeb, jak i obaw drugiej strony, to klucz do osiągnięcia sukcesu. Ponadto empatia ułatwia budowanie zaufania i tworzenie atmosfery współpracy,
- 4. umiejętność, poruszania się w obszarze relacji interpersonalnych – pokrótce wyjaśniliśmy co to inteligencja emocjonalna. Nie może się ona obejść bez tego ostatniego, jednak równie ważnego elementu. Co potrafi osoba, posiadająca dobrze rozwinięte umiejętności interpersonalne? Przede wszystkim:
- - szybciej nawiązuje głębokie relacje z drugą osobą,
- - dobrze sprawdza się i odnajduje w przypisanej roli społecznej,
- - łatwiej dostrzega swoje mocne i słabe strony,
- - dobrze odnajduje się w grupie,
- - potrafi pracować w zespole.
Inteligencja emocjonalna w biznesie
W jakich sytuacjach negocjator sprawny negocjator może wykorzystać inteligencję emocjonalną? Wbrew pozorom podczas codziennej pracy pojawia się wiele okazji:
- Umiejętność precyzyjnego dostosowania formy i treści komunikatu do odbiorcy – dzięki rozwiniętej inteligencji emocjonalnej w biznesie negocjatorowi łatwiej dostosować komunikat to konkretnego typu rozmówcy, jego osobowości, postawy, czy też nastroju.
- Lepsze i skuteczniejsze budowanie argumentacji – łącząc umiejętności negocjacji z rozwiniętą inteligencją emocjonalną, można osiągać niesamowite efekty. Empatyczny negocjator potrafi dostosować i wzmocnić swoją argumentację wartościami i przekonaniami drugiej strony.
- Utrzymywanie dobrego klimatu podczas negocjacji – bezsprzecznie negocjator z rozwiniętą inteligencją emocjonalną potrafi zadbać o przyjazny, skłaniający do rozmów klimat. Poprzez umiejętność okazywania uznania i doceniania wkładu drugiej strony, negocjator skutecznie buduje pozytywne relacje. Ten aspekt szerzej rozwijają prowadzone przez nas szkolenia negocjacyjne.
- Adaptacja strategii negocjacyjnej – nie wystarczy wiedzieć, czym jest inteligencja emocjonalna. Aby osiągnąć sukces należy ją regularnie ćwiczyć. Negocjator, który się na niej skupi, po czasie zauważy, że łatwiej mu rozpoznawać emocje drugiej strony, a co za tym idzie, swobodnie wpływać na dynamikę rozmowy.
- Minimalizacja ryzyka eskalacji konfliktu – w pracy negocjatora inteligencja emocjonalna pozwala na wczesne rozpoznanie oznak eskalacji konfliktu, a co za tym idzie, daje niezbędny czas na podjęcie działań, mających na celu złagodzenie narastającego napięcia. Negocjator, który w porę zauważy, że spotkanie zmierza w stronę impasu, zręcznie może ton rozmowy i zaproponować przerwę.
Czy warto szkolić inteligencję emocjonalną?
Inteligencja emocjonalna jest kluczowym narzędziem w pracy negocjatora – znacząco wpływa na jego efektywność, pozwala zapanować nad swoimi emocjami i stresem, a także pozwala odnaleźć się w każdej sytuacji. Dzięki zdolności rozumienia i zarządzania emocjami – zarówno swoimi, jak i oponenta – negocjatorzy mogą skuteczniej dopasować kanał komunikacji do odbiorcy, budować pozytywne relacje i w porę zapobiegać impasom.
Wiedząc, czym jest inteligencja emocjonalna, warto ją rozwijać, by precyzyjnie odczytywać emocje innych, budować skuteczne strategie oraz przejmować kontrolę podczas spotkań. Inteligencja emocjonalna nie tylko ułatwia prowadzenie negocjacji w sposób bardziej przemyślany i elastyczny, ale także buduje zaufanie i sprzyja współpracy.
Zachęcamy do skorzystania z oferty Scotwork: kurs negocjacji online
Udanych negocjacji!