Negocjacje są nieodłączną częścią życia zawodowego i osobistego. Nie dziwi zatem, że wiele osób szuka sposobu na to, jak zarządzać stresem, aby z większą swobodą podejmować decyzje, formować argumenty, a w ostateczności zadbać o zrozumiałą komunikację. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu zagadnieniu, przywołamy najczęstsze przyczyny stresu oraz zaproponujemy sprawdzone rozwiązania.
Podstawowe źródła stresu – przed rozpoczęciem negocjacji i w trakcie
Stres w negocjacjach jest czymś naturalnym i mierzą się z nim nawet doświadczeni specjaliści. Często działa on motywująco, jednak może prowadzić także do paraliżu emocjonalnego oraz lęku. Dlatego tak istotne jest, aby zdiagnozować źródła stresu, oswoić się z nimi, przepracować je, a następnie stawić im czoła.
Jak radzić sobie ze stresem przed i w trakcie spotkania? Wszystko zależy od jego źródła. Może on być wywołany:
- - brakiem pewności siebie, jasności co do oczekiwań drugiej strony, obawą o własne umiejętności oraz potencjalnym niepowodzeniem. Dodatkowo negatywne nastawienie, takie jak przewidywanie najgorszego scenariusza czy brak wiary w sukces,
- - brakiem wystarczającej wiedzy na temat przedmiotu rozmów, oczekiwań drugiej strony czy możliwych scenariuszy. Taka sytuacja zwiększa obawy przed popełnieniem błędu i prowadzi do paniki. Dobrze przygotowany negocjator jest bardziej pewny siebie, a co za tym idzie, potrafi skuteczniej reagować na zmieniające się warunki rozmów.
Jak można zauważyć, w przyczynach stresu znajdują się wskazówki – jak zredukować stres oraz jego negatywny wpływ nie tylko na samopoczucie, a także na cały organizm. Kluczem do sukcesu jest samodoskonalenie się, dobre nastawienie, a także gruntowne przygotowanie do spotkania.
Sposoby na samodzielne opanowanie stresu
Jest kilka sprawdzonych technik i sposobów na to, jak opanować stres. Niektóre z nich nadają się do stosowania przed spotkaniem, inne natomiast podczas jego trwania. Aby negocjacje nas nie zaskoczyły, warto:
- - skorzystać z przerwy. Taka pauza daje czas na uspokojenie się, zebranie myśli i ponowne przeanalizowanie sytuacji. Można wtedy skonsultować się z zespołem, zyskać nową perspektywę lub po prostu odetchnąć. Przerwa pozwala też drugiej stronie ochłonąć, co może prowadzić do bardziej konstruktywnej i spokojniejszej rozmowy. Stres w negocjacjach może dotknąć każdego dlatego warto wyuczyć się takiego podejścia,
- - zadbać o odpowiednią ilość czasu na przygotowanie, analizę danych i opracowanie strategii. Równie ważne jest zaplanowanie samej rozmowy bez pośpiechu, aby móc spokojnie reagować na rozwój sytuacji. Gdy negocjacje nie są ograniczone czasowo, ma się poczucie większej kontroli, co zmniejsza napięcie,
- - wizualizować sobie różne scenariusze negocjacji, co pomaga przygotować się na każdą ewentualność. Wyobrażanie sobie sukcesu pozwala zredukować napięcie i zwiększa pewność siebie. Dzięki tej metodzie można pozytywnie nastawić się do rozmów.
Jak firma może pomagać, zredukować stres?
Nie każdy pracownik, zwłaszcza ten z niewielkim doświadczeniem wie, jak zarządzać stresem. Jest to umiejętność, którą trzeba nabyć i doskonalić, szczególnie prowadząc negocjacje. Dlatego wielu pracodawców wspiera swoich pracowników w tym obszarze:
- - opracowują wewnętrzne programy z zarządzania stresem.
- - inwestując w sesje wsparcia psychologicznego,
- - oferując elastyczne godziny pracy, co pozwala lepiej zarządzać obowiązkami zawodowymi i osobistymi,
- - promując kulturę wsparcia oraz otwartości – istnieje wiele sposobów na to jak radzić sobie ze stresem, co powinna uwzględniać kultura całej organizacji. Wsparcie ze strony zespołu i menedżerów są normą. Pracownicy czują się bardziej komfortowo, dzieląc się swoimi problemami i obawami, co zmniejsza poczucie izolacji i stresu.
- - organizując profesjonalne szkolenia, w czasie których pracownicy mogą poznać, np.: techniki negocjacyjne. Taki trening z negocjacji podnosi kwalifikacje, poszerza wiedzę i daje narzędzia, które pozwalają odnaleźć się w każdej sytuacji negocjacyjnej, nawet wtedy, gdy trzeba działać pod presją lub gdy szanse na pozytywny wynik rozmów wydają się być niewielkie. Większa pewność siebie to wyższy poziom kontroli, spokój i szansa na wypracowanie najlepszych warunków porozumienia.
Zarządzanie stresem w negocjacjach jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu. Rozumienie źródeł stresu oraz stosowanie skutecznych strategii, takich jak przerwy, odpowiednie planowanie czasu i wizualizacja, może znacząco poprawić wyniki.
Zachęcamy zajrzeć na: profesjonalne negocjacje